Nämä ovat kysymyksiä joita tulemme käsittelemään tässä blogikirjoituksessa. Tarkastelun kohteena on - kuten jo varmasti nokkelana lukijana huomasitkin - Tim Burtonin vuonna 1989 ilmestynyt Batman.
Tuttuun tapaan uhraamme kuitenkin ensin siivun hahmon ja elokuvan historialle ja jauhamme joutavia oikeaan tunnelmaan pääsemiseksi.
Batmanin esiaste, piirtäjänä muuan tuntematon Da Vinci. |
Sarjakuvana Batman ampaisi suosioon suhteellisen pian. Detective Comics etsi Teräsmiehen rinnalle uutta sankaria ja synkkäsävyisempi ja inhimillisempi Lepakkomies oli täydellinen vastakohta jenkkihymyä viljelevälle Terikselle. Kiltisti sanottuna: Teräsmies oli nössöjä varten kun taas Batmania diggailivat oikeasti kovat jannut. Batman ei Teräsmiehen tapaan veljeillyt valtion kanssa eikä häntä kiinnostanut paskan vertaa koko maapallon pelastaminen. Ehei, tämä Yön ritari vaani varjoissa ja ilmestyi paikalle vain tarpeen tullen. Teatraalisuus oli rikollisten pelottelua varten, ei etusivun lehtifotoille. Teräsmies teki urotekojaan koska hänet lähetettiin maapallolle Suuria Tekoja varten, Batman murskasi rikollisia koska häntä ajoi pakkomielteinen raivo kostaa vanhempiensa kuolema. Hänen silmissään jokainen rikollinen oli vastuussa hänen vanhempiensa murhaamisesta.
Valkokankaalla Batman seikkaili ensimmäisen kerran vuonna 1943. En tiedä minkälaisia lääkkeitä sarjan tekijät popsivat sitä tehdessään mutta voit tehdä omat veikkauksesi luettuasi sarjan juonen. Yritän nyt tehdä tämän käännöksen niin hyvin kuin vain pystyn, mutta veikkaan että tästä huolimatta se jättää sinut hieman ymmällesi. Noh, yrittänyttä ei laiteta:
"Batman ja Robin kohtaavat Dr. Dakan, japanilaisen tiedemiehen joka työskentelee myös Hirohiton agenttina. Daka asuu kauhujen Funhousessa, japanilaisessa kaupunginosassa. Hän on kehittänyt laitteen joka muuttaa ihmiset pseudo-zombeiksi. Dr. Daka yrittää päihittää dynaamisen duomme useaan otteeseen ennekuin kohtaa loppunsa Robinin pudottaessa hänet vahingossa ansahuoneeseen jossa odottavat nälkäiset krokotiilit".
Sanokaa mitä sanotte mutta on tämä minusta silti paperilla järkevämmän kuuloinen kuin vuoden vuoden 1997 Batman & Robin. Terveisiä jo tässä vaiheessa Joel Schumacherille.
Ei, nämät eivät ole polttariporukkaa. |
Batman apureineen palasi rikospaikalle vuonna 1949. 15-osainen Batman and Robin-sarja piti sisällään huikean tarinan jossa Wizard-niminen pahis hallitsi autoja kummallisilla sähkölaitteillaan ja... niin, siinä se päällisin puolin olikin. Parinkymmenen minuutin mittaiset jaksot nähtiin elokuvateattereissa ja ilmeisesti tekijät saivat jyystettyä moisesta juonivyyhdistä tarpeeksi hyvin jaksoja sillä sarja oli menestys.
Sarjakuvien puolella 60-luvulle tultaessa Batmanille oli tapahtunut jotakin kummallista. Gothamin kadut ja normaalit rikolliset eivät enää riittäneet tekijöille vaan mukaan ruvettiin ujuttamaan kaikennäköistä absurdia paskaa kuten eri ulottuvuuksien välistä matkustusta, avaruusolioita, puhuvia eläimiä ja muuta vastaavaa psykedeelisempää kamaa. Ehkäpä muutoksen takana olivat toimituksen vallanneet villiintyneet hipit? Ilman kemiallisia päihteitä moisia tarinoita tuskin syntyy. Tämä tajuntaa laajentava vallankumous ylsi pian myös televisiovastaanottimien puolelle ja pian Batman saisi oman TV-sarjansa.
Eivätkä nämäkään. |
Jos aiempien Batman-sarjojen juonet tuntuivat oudolta, ei tämän 60-luvun sarjankaan käänteitä voi parhaalla tahdollakaan kutsua nerokkaiksi. Myöhemmin olen toki ymmärtänyt että sarjaa lähdettiin alusta alkaen tekemään kieli poskella camp-hengessä mutta on silti pakko ihmetellä mitä helvettiä omassa päässä liikkui kun tätä pienenä katsoi. Palvoin ja jumaloin trikoissa hyppivää pömppömahaista Adam Westia eniten koko maailmassa ja jos joku olisi tuohon aikaan tullut haukkumaan sarjaa naurettavaksi olisi luvassa ollut todennäköisesti nujakointia painin merkeissä ja mahdollista alaleuan väpätystä. Jaksojen tapahtumat puitiin "jätkien" kanssa juurta jaksaen seuraavina päivinä. Höpsöt Zwonk! Badang! Zup! Pepsi!-nyrkkitappelut esitettiin omalla porukalla uudestaan niin tarkasti kuin ne vain olivat muistissa pysyneet.
Kaikessa naurettavuudessaan 60-luvun Batman-sarja on kuitenkin todellinen merkkipaalu hahmon historiassa, sillä vasta se toi hahmon todellisella rytinällä valtavirtaan ja populaarikulttuuriin Amerikan ulkopuolella. Sarja ja sen sivutuotteena syntynyt ensimmäinen Batman-elokuva merkitsevät monelle ensimmäistä kohtaamista viittasankarin kanssa. Vaikka nämä filmatisoinnit kasvattivat Batmanin suosiota kohinalla, täytyy muistaa että ne olivat tunnelmaltaan todella kaukana Bob Kanen alkuperäisestä 30-luvun Batmanista. Ja niin vain kävi, kuten monelle muullekin pop-kulttuuriin komeetan lailla syöksyneelle ilmiölle, että Batman-sarjan elinkaari oli lopulta vain muutaman vuoden mittainen. Suosio kääntyi laskuun ja sarja ajettiin tekijöiden toimesta alas. Lyhyestä ajasta huolimatta sarjaa ehdittiin tekemään 120 jakson verran, joka on ihan hatunnoston arvoinen suoritus. Lopettamispäätös esti myös Clint Eastwoodin osallistumisen sarjaan, miestä kun oli kaavailtu Two-Face rooliin. Holy harmin paikka, Batman! Jostain kumman syystä sarjaa ei ole tähän päiväänkään mennessä julkaistu DVD:llä. Joidenkin lähteiden mukaan päätöksen takana on DC Comicsin halu pitää höpsö camp-Batman kaukana nykyisistä Lepakkomies-filmatisoinneista. Image is everything, ilmeisesti.
Ja sitten elävän ja liikkuvan Batmanin päälle laskeutuukin pitkä hiljaisuus.
Sarjakuvien puolella Dennis O'Neil ja Neal Adams ottivat lepakkoa sarvista ja ryhtyivät sorvaamaan Batmania kohti alkuperäistä visiota, pois puhuvien apinoiden ja aikamatkaaja-alligaattorien sfääreistä. Muutokset elvyttivät jo hetken hiipuneen Batman uuteen kukoistukseena ja sellaiset tekijämiehet kuten Frank Miller ja Alan Moore tekivät myös omalla sarallaan todella upeaa jälkeä. Millerin The Dark Knight Returns ja Mooren The Killing Joke ovat jokaiselle sarjakuvafanille ehdotonta materiaalia. Nämä kaksi nimenomaista teosta saivat eräänkin Tim Burtonin kiinnostumaan Batman-sarjakuvista, ja mies palaakin tarinaamme pian todella olennaisessa roolissa.
Tsekkaa jos uskallat. |
Kiitos 60-luvun Batman-sarjan, idean myyminen eteenpäin 80-luvun alun Hollywoodissa oli lähes mahdoton tehtävä. Elokuvayhtiöt yksi kerrallaan sulkivat ovensa parivaljakon edestä ja kieltäytyivät tuottamasta moista moskaa. Käsikirjoituksia viilattiin, tuhottiin ja synnytettiin uudelleen mutta lopulta ne päätyivät kaikki hylätty-leiman alle. Elokuvan DVD:n bonushaastatteluissa Usman kertookin varsin seikkaperäisesti kuinka helvetillinen homma Batman-elokuvan tekeminen oikeastaan olikaan.
Lopulta ruotuunsa palanneen Batman-sarjakuvan uusi suosio sai Warner Brosin tarttumaan syöttiin ja uuden uljaan Batman-elokuvan valmistelut voitiin aloittaa. Fanipoikien psyykkeen kestävyyttä testattiin heti kärkeen kun elokuvan ohjaajaksi lyötiin tuohon aikaan vasta alle kolmekymppinen Tim Burton. Mutta eipä tässä vielä mitään, todellinen shokki tapahtui kun Bruce Waynen ja itse Batmanin näyttelijäksi ilmoitettiin Michael Keaton. Pillastuneet sarjisnörtit protestoivat rillit huurussa ja sylki pärskyen eikä Keatonin kiinnitystä voitu käsittää. Mies tunnettiin noihin aikoihin vain muutamasta komediasuorituksesta, joista tunnetuin lienee nimirooli Burtonin ohjaamassa Beetlejuicessa. Rooliin olivat olleet ehdolla mm. Mel Gibson, Kevin Costner, Charlie Sheen ja mursuviiksinen Tom Selleck mutta Burton oli päätöksensä suhteen järkkymätön. Keatonin valinta aiheutti ennenkokemattoman myrskyn ja wittu, get this - Warner Brosille lähetettiin jopa 50 000 nimen adressi jossa vaadittiin Keatonin erottamista projektista! Vaikka koko kohu tuntuu nyt ajateltuna todella naurettavalta, voit koittaa itse visioida miltä tuntuisi jos vaikkapa Ben Stiller olisi ilmoitettu uudeksi Batmaniksi Christopher Nolanin uuteen trilogiaaan? Vuonna 1988 hätä oli tosiasia. Fanit pyyhkivät kyyneleensä, niistivät nenänsä ja ristivät kätensä peläten pahinta.
Täytyy tähän väliin vielä puskea sellainen anekdootti että jossain vaiheessa joku Warner Brosin neroista ehdotti elokuvan päärooliin Bill Murrayta. Robiniksi samainen älykkö halusi - uskokaa tai älkää - Eddie Murphyn. Sitä sopii visioida. Jos moinen suunnitelma olisi toteutunut, oltaisiin ympäri maailman nähty todennäköisesti tuhansia fanipoikien joukkoitsemurhia.
Tätä miestä ei haluttu Batmaniksi. |
Epäilevien silmien alla valmisteltu elokuva siirsi tuotantonsa Iso-Britanniaan johon rakennettiin Burtonin vision mukainen uusi Gotham City. Se ei kelmeillyt upeassa väriloistossa vaan yleisilme on pikemminkin tummasävyinen, pimeä ja jopa jossain määrin gootahtava. Sama värikoodi koski uuden Batmanin ulkonäköä. Tekijät tiesivät trikoissa pomppivan siniharmaan Batmanin aiheuttavan vain huvittavia tilanteita, joten asu korvattiin täysmustalla, syntisen seksikkäällä lihaspuvulla. Kyllä kelpasi hieman rimpulaisen Keatonin pullistella moinen komeus yllään. Pian pimeys valtasi alaa ja musta väri tarttui myös Batmobileen. Ja sitten Batcaveen. Ja lopulta kaikkiin Batmanin leluihin ja vempeleisiin.
Vaikka Burton ja muut tiesivät tasan tarkkaan millainen elokuva tulisi olemaan, huhut jatkoivat vellomistaan. Lopulta tekijät kyllästyivät jatkuvaan "tuleekohan siitä hassuttelua"-spekulointiin ja löivät tiskiin minuutin mittaisen trailerin. Sen ensiesitys sai aikaan seisovat suosionosoitukset ja ennennäkemättömän kohun. Onnekkaat olivat onnistuneet taltioimaan trailerin ja pian bootleg-versio lähtikin leviämään kulovalkean tavoin ympäri maailmaa. Alan messuilla videon omistajat pitivät 25 dollarin hintaisia näytöksiä. Fanipojat tärisivät innostuksesta ja nostelivat rillejään. Valtamediat tarttuivat ilmiöön ja ryhtyivät paukuttamaan viidakkorumpua. Yhdessä yössä kaikkien parjaama projekti oli muuttunut odotetuimmaksi elokuvaksi sitten Imperiumin vastaiskun. Hype oli uskomatonta vaikka elettiin vielä aikaa ennen internetiä. Kesällä 1989 Batman-krääsää myytiin kaikkialla ja kaikessa mahdollisesti muodossa. Monet tuotteet loppuivat kesken viikkoja ennen elokuvan ensi-iltaa. Jonot rupesivat muodostumaan elokuvateattereiden porteille jo paria päivää ennen näytöksiä. Fanit purivat kynsiään. Batmania oli irti.
Törmäsin itse Burtonin Batmaniin ensimmäistä kertaa sanomalehti Kalevaa selaillessani. Tuohon aikaan minulla oli tapana pläräillä sunnuntainpäivien lehdestä oululaisten elokuvateattereiden mainoksia, vaikka osasin hädin tuskin lukea. Batmanin logon bongaaminen mainosten seasta oli pistää kuset housuun, niin dominoivana tuo uljas symboli ponkaisi muiden mainosten joukosta esiin. Suru tuli kuitenkin puseroon kun huomasin elokuvan ikärajan olevan 15. Omasta mielestään täysin kypsä 6-vuotias sai tyytyä elokuvan sarjisversioon ja vilkkaaseen mielikuvitukseen. Kuukausia myöhemmin olin sukulaisten luona kylässä ja mainio Jukka-enoni oli jo onnistunut kopioimaan leffan itselleen. Rikos lienee tätä nykyä jo vanhentunut. "Haluakko kattoa Pätmänin?", kysyi Jukka ja minulta turahti paskat ja kuset housuun. Vertauskuvallisesti.
Maailman kaunein elokuvasymboli. |
Alkutekstien jälkeen vuorossa on todella ratkaiseva kuva. Burton lyö rohkeasti heti tiskiin otoksen hänen visioimastaan uudesta Gothamista. Kyseessä ei ole kuitenkaan pelkkä Gotham, tämä on kokonainen uusi maailma jonka Burton kumppaneineen on luonut ja johon katsoja nyt kutsutaan. Jos tämä ensimmäinen kuva olisi ollut kehno ja epäuskottava, olisi koko elokuvalta pudonnut pohja heti kättelyssä. Kaikki kyynisten epäilijöiden syytökset olisivat käyneet toteen ja vuosia valmistelu Batmanin uusi tuleminen olisi lässähtänyt alkutekijöihinsä.
Toisin kuitenkin kävi.
Se on siinä. |
Batmanin ensiesiintymistä ei tarvitse odottaa myöskään kauaa. Pari paikallista laitapuolen hyökkääjää saa elämänsä opetuksen kun aluksi nappiin mennyt ryöstökeikka päättyy kohtaamiseen katolla Batmanin kanssa. Huhut kaupungin rikollisia löylyttäneestä ihmislepakosta realisoituvat kun Batman roikottaa toista roistoa katon reunalta ja esittelee itsensä jo legendaariseksi kohonneella murahduksella, "I'm Batman." Mitäpä siihen muuta lisäämään? Kahakkaa edeltävä ryöstö on muuten selkeä ja oivaltava viittaus Bruce Waynen vanhempien murhaan päättyneeseen, kolmisenkymmentä vuotta aiemmin tapahtuneeseen ryöstöön.
Elokuva starttaa siis hieman samanlaisista asetelmista kuin Frank Millerin Year One-sarjakuva. Alkuun ei sen koommin kaupungin rikollisillakaan kuin poliisillakaan ole minkäänlaista käsitystä kuka tämä pimeydessä teutaroiva huppupää oikein on. Media vauhkoaa mystisestä lepakkomiehestä mutta varmaa tietoa ei tunnu olevan kenellekään. Kuka tämä tyyppi luulee olevansa? Onko se ihminen? Onko se lintu? Onko se lentokone?
Gothamin poliisille kaikki apu on kuitenkin tarpeen. Alamaailman hallitsija Carl Grissom pyörittää kaupunkia pikkusormensa ympärillä ja pahuuden lonkerot yltävät jopa poliisivoimiin asti. Korruption mädättämä kaupunki korisee tuskissaan. Komisario James Gordon ja uusi kaupunginsyyttäjä Harvey Dent ovat voimattomia.
Grissomin oikeana kätenä häärää Nicholsonin esittämä Jack Napier. Egoileva ja pröystäilevä Napier ei ole kuitenkaan Grissomin mieleen, ja lopullisesti kamelin selän katkaisee Napierin vikittelyt Grissomin naisystävää kohtaan. Tuskinpa kovin moni muukaan pomo hyväksyisi palkkalaiseltaan moista käytöstä. Grissom määrää Napierin hoitamaan "tärkeää työkeikkaa" kemikaalitehtaalle jonne tiensä löytävät myös anonyymin vihjeen avulla sekä poliisi että Batman. Napier tajuaa joutuneensa ansaan pomonsa toimesta. Luvassa on räväkkä yhteenotto joka päättyy Napierin pulahdukseen kemikaalitankkerissa. Lopulta valkoinen kouristeleva käsi nousee pintaan. Jokeri on syntynyt.
Räväkkä yhteenotto herättää entisestään median kiinnostuksen. Nokkela ja vittumainen reportteri Alexander Knox saa työtoverikseen Vicky Valen, jota esittää uskomattoman kuuma kisu Kim Basinger. Tässä vaiheessa on aika tehdä henkilökohtainen paljastus, sillä allekirjoittaneen ensirakkaus oli nimenomainen neiti Vale. Tämä säihkysilmäinen, hemaisevan seksikäs misuli herätti 6-vuotiaan aivoissa kipinöintiä ja täysin käsittämättömiä tunteita, ajatuksia jotka olivat noihin aikoihin täysin vieraita. Muistatte varmaan Wayne's Worldista kohtauksen jossa Wayne näkee Cassandran ensimmäistä kertaa? Schwing! She's a babe! Brrr! Kyllä tuo oli ensimmäinen kerta kun näin oikeasti ilotulituksia ja tähtisumua sisätiloissa. Oih, mikä huumaava nainen. Valitettavasti haaveeni naimisiinmenosta Vicky Valen kanssa eivät koskaan toteutuneet. Ehkä jonain päivänä. Saumojahan toki on.
"If she were a president she would be Baberaham Lincoln." |
Tältä meikäläinen näyttää 12 tunnin Skyrim-session jälkeen. |
The Man. |
Batmobile, luottopeli säällä kuin säällä. |
Jokerin paljastuminen Bruce Waynen vanhempien tappajaksi käynnisti aikoinaan jälleen yhden fanien vastalauseiden myrskyn. Valintaa pidettiin pöyristyttävänä ja Burtonin ideoima twisti oli taas kerran liikaa sylkeä pärskiville ja rillejään nosteleville fanipojille. On totta että siirto oli uhkarohkea ja jopa röyhkeä, niin kiveen hakattu Batmanin mytologia monille vannoutuneille lukijoille on. Uusi tarina oli kuitenkin omiaan juuri elokuvaversiota kohtaan, ja juonen jännite nouseekiin uusiin sfääreihin kun näemme Brucen muistelemassa tuota kohtalokasta iltaa jona hän jäi orvoksi. Nuorta Nicholsonia härnäävän paljon muistuttava tuntematon näyttelijä nostaa pistoolinsa ja esittää kysymyksen: "Ever danced with the devil in the pale moonlight?"
Elokuvan loppusuora on yhtä suurta kliimaksia. Batmanin ja Jokerin lopullinen yhteenotto käydään Gothamin keskustassa - missäs muuallakaan.
Ja juuri kun luulimme nähneemme jo Batmanin koko laitearsenaalin, lyö suippokorva kehiin vielä yhden yllätyksen. Jokerin myrkkykaasuilmapallot saavat ilmaisen kyydin yläilmoihin kun Batman hoitaa homman kotiin Batwing-lentokoneellaan. Ilmapallojen kyyditystä seuraa yksi elokuvan hienoimmista hetkistä, kun ilman mitään järkevää syytä Batman kiihdyttää koneensa yläilmoihin, aina pilvien yläpuolelle ja pysäyttää lentonsa juuri kuun kohdalla. Batman käy luomassa täydellisen Batmanin logon! Keskellä Batman-elokuvaa! Idea on täysin järjetön mutta toteutus on sellaista fanipoikien kalastelua ettei voi mitään kuin antautua. Totaalista nannaa. Kiitos Tim Burton!
Batman täysin kuutamolla. |
Lyhyen tulitaistelun ja Jokerien kätyrien telomisen jälkeen Batman ja Jokeri kohtaavat toisensa vielä kerran, tällä kertaa oikeastaan ensi kertaa kasvotusten klassisessa kirkontorni-kohtauksessa. Nujakointi on varsin yksipuolista ja Batman löylyttääkin Jokeria varsin ronskein ottein. Mikä jottei, onhan kyseessä hänen vanhempiensa murhaaja. Jokeri ei kuitenkaan äidy tässäkään tilanteessa liian vakavaksi vaan veijari yrittää viimeisillä keinoillaan repiä aiheesta huumoria. "Ethän löisi rillipäätä"-velmuilu ei kuitenkaan auta vaan Batman takoo Jokeria turpiin kuin viimeistä päivää. Huima yhteenotto päättyy Jokerin syöksymiseen tornin huipulta sementtiin, mutta tämäkään ei saa miehen hymyä hyytymään. Elämää ei pidä ottaa liian vakavasti, ei siis ilmeisesti kuolemaakaan.
Loppuun Burton on säästänyt Bat Signalin paljastamisen sekä uskomattoman upean loppuotoksen kaupunkia tähyilevästä Batmanista. Viesti on selvä: kaupunki on jälleen Gothamilaisten, Jokeri on kukistettu ja Batman on uusi kukko tunkiolla. Loppu hyvin, kaikki hyvin. Kiitos Tim Burton, kiitos Michael Keaton, kiitos Jack Nicholson. Tämä oli helvetin hieno reissu.
Loppujen lopuksi alkuun parjattu ja haukuttu Batman-projekti oli ehdottomasti 80-luvun lopun suurin elokuvatapaus ja se murskasi katsojaennätyksiä ympäri maailmaa. Elokuvan huima menestys nosti Tim Burtonin ja Michael Keatonin - nuo salaperäiset antisankarit - keskelle pahinta huumaa, ja molemmat miehistä ovat myöhemmin todenneet jatkuvan huomion olleen jo jossain määrin epämukavaa.
Elokuvan suosio ei varmastikaan haitannut Jack Nicholsonia, joka oli kaukaa viisaana tehnyt elokuvasta ennenkuulumattoman sopimuksen. 6 miljoonarin dollarin varman liksan lisäksi mies tulisi saamaan muhkean siivun elokuvan oheistuotetuloista. Ja kuinkas kävikään - elokuvan räjähtäminen suosioon ympäri maailmaa sai bisneksen kukoistamaan tuollakin saralla ja lopulta Nicholson nettosi elokuvasta yli 50 miljoonaa dollaria. Summa on edelleen suurin yhdestä elokuvasta maksettu palkkio Hollywoodin historiassa. Jokeri sai kun saikin viimeiset naurut.
Koska Batman on niin ajaton hahmo ja koska elokuva oli täydellinen hitti, oli jatko-osa enemmän kuin päivänselvä asia. Tim Burton ei ollut alkuun ollenkaan kiinnostunut tekemään jatkoa Batmanille, koska hän oli mielestään sanonut jo kaiken tarvittavan aiheesta. Warner Bros osasi kuitenkin vetää oikeista naruista ja ehdotti Burtonille uudenlaista käytäntöä - miehen ei tarvitsisi enää pohtia Batman-elokuvan tekemistä vaan nyt hän saisi täysin vapaat kädet ehtaa Burton-elokuvaa varten. Tämä sai ohjaajan mittarit raksuttamaan ja mies päätti tarttua tilaisuuteen. Burtonin aiemmista töistä mm. Beetlejuicen nähneet katsojat tiesivät jo valmistautua todella visuaaliseen ja kummalliseen seikkailuun, toisin kuin Batmania elämänsä oheistuobisneksenä pitäneet sponsorit.
Leffa joka sai Mäkkärin varpailleen. |
Vuonna 1992 ilmestynyt Batman Returns oli elokuva jota suuri yleisö ei osannut Burtonilta odottaa. Ensimmäinen Batman oli mestariteos mutta myös samalla eräänlainen kuohittu versio Burtonin todellisesta visiosta. Jatko-osan myötä vapaat kädet saanut Burton päätti vetää homman tappiin ja seurauksena olikin entistä synkempi, hullumpi ja sekopäisempi elokuva. Fanit olivat ihmeissään, kriitikot haukkuivat elokuvan maanrakoon ja lapset poistuivat elokuvateattereista itkien. Mitä oli tapahtunut?
Leffan kompastuskiveksi koitui loppujen lopuksi se, millä Warner Bros sai Burtonin alunperin mukaan koko jatko-osan tekemiseen: täydellinen vapaus. Ensimmäinen osan menestys vapautti Burtonin taiteellisista ja budjettiin liittyvistä paineista. Lopputulos on visuaalisesti näyttävä, mutta kylmyydellään luotaantyötävä teos joka jäi valitettavasti väliinputoajaksi. Murskakritiikit vähensivät suuren yleisön mielenkiintoa ja monet lelusponsorit sanoutuivat irti brutaalin näköisestä Pingiviini-luonnonoikusta. S/M-henkiseen lateksipukuun verhoutunut sekopäinen Kissanainen ei myöskään ollut mikään salonkikelpoinen sylikisu. Batman Returns oli pettymys niin faneille kuin Warner Brosille, ja pian Burton löysikin kengänjäljen perseestään. "Kiitos ja hei" oli nuoren visionäärisen ohjaajan palkka vuosien yhteistyöstä. Michael Keaton ei ollut kiinnostunut Batmanin tekemisestä ilman Burtonia ja niin hänkin katoaa tarinastamme.
Raha on kivaa, totesivat Warner Brosin tyypit ja päättivät ruveta louhimaan Batmania täysin päinvastaiseen suuntaan Returnsin tummista vesistä. Seuraavan elokuvan tulisi olla värikkäämpi, pohjavireeltään iloisempi ja ennenkaikkea lapsille enemmän soveltuvaisempi. Tarvitaan värikkäitä hahmoja joista saadaan paljon värikkäitä leluja. Tarvitaan hauskoja näyttelijöitä jotta elokuvasta ei tule liian pelottava. Tarvitaan enemmän väriä ja räiskettä. Tarvitaan enemmän campia. Tarvitaan Joel Schumacher.
Yksi kuva kiteyttää Joel Schumacherin Batmanit. |
Lopulta Schumacherin Batman-saaga koki samankaltaisen lopun kuin 60-luvun tv-sarjakin: pari vuotta höpsöttelyä oli katsojille yksinkertaisesti liikaa. Suosio romahti jo toisen elokuvan kohdalla ja Warner Bros perui Schumacherin option aiemmin luvattua kolmososaa koskien. Burtonin tavoin vapaat kädet saanut ohjaaja villiintyi elokuviensa ääressä ja lopputulos oli kuin crackia ja spiidiä nauttinut Sonic The Hedgehog sateenkaaridiskossa. Kaikkea oli vain liikaa. Nöyryytetty, perseraiskattu ja näännytetty Batman hoiperteli Lepakkoluolaansa, veti ylleen mustan viittansa ja vaipui syvään, pitkään lepoon. Lepoon, joka tulisi kestämään lähes 10 vuotta.
Christopher Nolan palautti valkokangas-Batmanin raiteilleen. |
Mihin valkokangas-Batman suuntaa Nolanin aikakauden päätyttyä? Saammeko jälleen nähdä värikkään ja camp-henkisen Batmanin lapsille suunnatuissa seikkailuissa, päätähtenään mahdollisesti Justin Bieber? Vai syöksyykö Batman entistä synkempään, ehkä jopa taiteellisempaan film noir-suuntaan? Olemme saaneet nauttia monien eri tekijöiden mestarillisista Batman-visioista sarjakuvien puolella, joten ehkäpä sankarimme pysyy myös valkokankaan puolella tästä eteenpäinkin taitavien ja tätä yksinäistä yön ritaria ymmärtävien visionäärien käsissä. Nostakaamme rillejämme ja toivokaamme parasta.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti